Tirsdagsbevægelsens har været på besøg hos Midtsjællands Svæveflyveklub. Bent skriver og fortæller at billedet er fra en videooptagelse og derfor ikke særligt skarpt. Meget kan man sikker mene om frokostklubben, men man må gi’ dem at de er i bevægelse!
Den 7. juni 2012 tog Tirsdagsbevægelsen med gæster til Fjenneslev flyveplads for at prøve en svævetur i det blå. Blåt var der nu ikke så meget af da vejret var overskyet, men dog uden regn. 24 personer i egne biler var mødt kl. 10 og efter velkomst og besigtigelse at flyflåden samt nogle uddybende kommentarer til priser og muligheder for anskaffelse var der afgang over pladsen til startstedet. Rækkefølgen for start gik efter møllemetoden så dem der kom først blev de første til luftdåben. Nogle havde nu prøvet det før, da det er en af de tilbagevendende udflugter i Klubben.
Luftturene varede 3 til 9 minutter så der var lidt rift om de piloter der holdt flyet længst i luften. Alle data blev omhyggeligt bogført i en logbog og der er krav om at notaterne opbevares 1 år. Prisen var 200 kr. pr. tur og der var 5 – 6 personer fra klubben, der sørgede for afviklingen. 2 mand passede spillet der trak flyet op og en hentede krogen i en skrællet folkevogn og 2 hjalp med at få faldskærm på og starte flyene samt hente dem efter landingen. Starten var lynhurtig, idet man blev trukket op af spillet på 3 sekunder til over 300 meters højde og efter et lille ryk svævede man lydløst hen over de grønne marker med milevid udsigt.
Så startede det sportslige islæt med at holde flyet så længe i luften som muligt ved at lede efter opvinde (termik) og i mangel af dette var det nødvendig at solde med højden for at holde fart i flyet osv. indtil det blev nødvendigt at lande. I ventetiden på jorden var der god anledning til at høre om klublivet og økonomien. Ud over det fælles foreningsliv er det jo de samme aerodynamiske kræfter i naturen, der bærer flyene oppe, som også giver fremdrift til vores sejlbåde.
Efter turene var der frokost med medbragt mad og livlig diskussion af oplevelserne dog uden at der havde været dramatiske højdepunkter. Sikkerheden er meget høj med detaljeret kontrol inden flyvning og klubben har kun haft et uheld i de over 60 år den har eksisteret, så det blev omtalt som en meget sikker transportform når alle regler bliver overholdt, hvad de absolut bliver. En rigtig god dag.