Standernedtagning 29/9 (opdateret)

Standernedtagning søndag den 29. september

10:30 Skippermøde
11:05 Start på sejlads for tirsdagssejlere, onsdagssejlere, skolesejlere, etc ..
13:00 Standeren stryges
13:05 Frokost i Klubhuset (der er tale om medbragt frokost)

Tilmelding er ikke nødvendig, meddeler bestyrelsen. Så er der ingen undskyldning for ikke at komme og være med ..

(Kagedame/mand søges)

IFDM 2013

Sejlklubben Greve Strand - IF DM 2013
Det var en usædvanlig lille flåde af IF’ere fra SGS der i år mødte op til slaget om IF DM. På en trist baggrund måtte IF-klubbens formand Niels Flandrup og en af feltets skrappeste fordæksgaster og hus-fotograf, Bo Petersen, melde afbud, og fra SGS startede således blot to både; DEN 313 med Niels, Hans-Henrik og Jørgen, og DEN 34 med Allan, Kim og Jesper. Niels og Bo’s grinder, Jens, stillede til start i en lånt båd med en besætning sammensat til lejligheden.

Niels og Bo besøgte SGS-lejren på åbningsaftenen onsdag, men vi kan jo ligesågodt sige det som det er: Vi savnede den tredje længe i campinglejren, vi savnede Niels og Bo, og vi savende den flotte gule båd på vandet.

Det var et flot arrangement sejlklubberne i Stubbekøbing og på Bogø i fællesskab havde lavet. Det gjorde ikke oplevelsen ringere, at der både torsdag og fredag var så fin vind at der kunne sejles henholdsvis fire og tre sejladser på gode regulære baner udlagt vest for Farø. Tørvejr var det også. På finaledagen lørdag var vinden meget svag, strømmen fik en afgørende betydning for sejladsen og afgørelsen i toppen af feltet blev tæt.

Resultater og billeder kan ses på www.groensund.dk

Her er billeder af næstbedste SGS båd:

Sejlklubben Greve Strand - IF DM 2013
Sejlklubben Greve Strand - IF DM 2013
Sejlklubben Greve Strand - IF DM 2013
Sejlklubben Greve Strand - IF DM 2013

Sejl kap – uden målebrev

Sejlklubben Greve Strand

Juridisk afdeling har lovet at udgive Sejladsbestemmelserne anno 2013 meget snart. De afsnit af dokumentet som er lækket fra kapsejladsudvalget synes at antyde at sejladserne i år kommer til at ske efter omtrent samme principper som tidligere. Dog er der een væsentlig ændring, som gør det meget nemmere og billigere at komme igang:

Kopi af gyldigt målebrev kan afleveres, men målebrev er ikke nødvendigt for at deltage.

Det vigtigste er at dukke op ca. en time før starten går (pt. onsdage kl 19:00) og så måske lige læse om banen vi sejler på. Den kan du prøve at gøre dig klog på på vores side om kapsejlads, hvor du også kan se en fin film …

Billedet ovenfor er fra en af de engang store distance-kapsejladser herhjemme, Sjælland Rundt. Idag er starten gået for dette års udgave af FynCup, en sejlads hvor flere SGS-både tidligere har gjort sig bemærket, fra tid til anden endda også for det positive. I år er 272 både stillet til start, heraf så vidt vi har kunnet skimme løbslisterne ingen fra Sejlklubben Greve Strand. Interesserede kan følge sejladsen på sejladsens hjemmeside her.

Befrielsen

Sejlklubben Greve Strand .. Standerhejsning 2013

Vejret lod sig bestemt ikke mærke med, at vi indtil for ganske nylig havde fat i DMI’s is-prognosen for at vurdere om vi mon kunne sejle efter standerhejsningen. Det var jo faktisk blevet forår og stander og flag kom op at vaje blidt for vinden og et pænt lille felt kom ud at sejle.

Som mange sikkert bed mærke i gjorde Hans Henrik sig til med foto/video-udstyr i den lækre ende af skalaen, og for lige at berolige kasseren, skylder vi at nævne, at det ikke er web-redaktioenen der har fået lønnet personale, men blot endnu et medlem, der af egen drift vil dele noget med os andre. Der skulle angiveligt komme video ud af arbejdet – som vist kun lige er begyndt – og i mellemtiden har vi så godt som fået lovning på ‘stills’ fra standerhejsningen. Også Bo var at skue med dugfrisk FX grej (var det en D600??) og fra billedbehandlerne i baglokalet skulle vi hilse at sige, at såfremt nogen vil bidrage til hjemmesiden med billeder og selv stå for billedbehandlingen, så kører vi i størrelsen 550×225 pixel i jpeg ca 50%.

Sejlklubben Greve Strand .. Standerhejsning 2013

Billeder fra Bøjemanden

Sammen med en venlig hilsen og besked om at nedenstående ikke skulle på hjemmesiden før alle havde læst om forårsturen til Kastrup, fik vi nedenstående fra Bøjemanden:

Så er bøjerne ved at blive malet, og kæderne bliver gået efter for slidtage.
Der skulle skiftes 28 meter kæde ud i år.

Sejlklubben Greve Strand .. bøjer og kæder
Sejlklubben Greve Strand .. bøjer og kæder
Sejlklubben Greve Strand .. bøjer og kæder

Det skal til fotografens forsvar måske nævnes, at der på de originale fotos er afbilledet endnu mere kæde. Redaktionen håber at budskabet, til trods for den lidt friske beskæring af billederne, siver igennem til læserne.

Bøjeholdet 2012

Vi behøver nok ikke synge sangen om alle dem, der frivilligt giver et nap med, også når opgaverne måske ikke på overfladen virker så tiltrækkende. Så med tak og uden yderligere bemærkninger (andet end at det ser ud som om sort er ude mens farverne gul, grøn og – måske lidt overraskende – lilla, lader til at have fået en renæssance i sejlermiljøet) her er beretningen fra Bøjeformand Niels F:

Så kom bøjerne op.
Igen i år var der mange, som stillede frivilligt op, til det hårde slid med at få bøjerne op. (Tror ikke, at det er fordi bøjeformanden Niels, lokker med smurte rundstykker, ost og øl).

Vejret var med små bølger og småbyger, men alle bøjer kom op.

Bøje 5 har som tidlige ikke lyst til at holde luften men den var flydende. Ligeledes havde en anden mistet pusten.

Bøjer, kæder og p-ringe blev smidt op på Niels trailer, som efter 30 års brug valgte, at smide hjul og aksel så den bliver smidt op i havnens jerncontainer på et senere tidspunkt.

Tak til de gamle trofaste hjælpere, Eiler og Erik Lund, samt de nye hjælpere Ove, Erik Berg og Bent.
Niels

Sejlklubben Greve Strand - 2012 - Bøjeholdet i aktion
Sejlklubben Greve Strand - 2012 - Bøjeholdet i aktion
Sejlklubben Greve Strand - 2012 - Bøjeholdet i aktion
Sejlklubben Greve Strand - 2012 - Bøjeholdet i aktion
Sejlklubben Greve Strand - 2012 - Bøjeholdet i aktion
Sejlklubben Greve Strand - 2012 - Bøjeholdet i aktion
Sejlklubben Greve Strand - 2012 - Bøjeholdet i aktion

Standeren ned i blæsevejr og solskin

Under de bedst tænkelige betingelser – solskin og blæsevejr – blev der idag sejlet standerstrygningssejlads på en lille trekantet bane umiddelbart uden for Havnen i Mosede. Per Gamborg, forreste mand i den i lokalområdet vel næsten verdensberømte 806’er, DEN 81, ‘Fortrinsvis Johanne’, var åndsnærværende nok til at bringe et kamera med ud på banen. Skipper på samme båd, Bjarne Carlsen, har sendt os et link til billederne med besked om, at vi kunne bruge billederne efter forgodtbefindende. I begejstring over vejret, sejladsen, det gode selskab, og måske stadig mildt påvirket af Jens’ Braunstein Øl-Snaps har vi valgt at vise dem allesammen her:

Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg
Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Per Gamborg

Der var fyldt rimeligt godt op i Klubhuset til frokosten efter sejladsen og selve standerstrygningen. Formanden holdt tale, standeren blev taget ned, og efter at have indtaget medbragt frokost, bordet rundt tilsyneladende tilberedt over temaet “rigeligt”, kunne vi slutte med kaffe og Sonjas kage.

Sejlklubben Greve Strand - Standerstrygningssejlads 2012 - Foto: Jesper Bay

Køge 30 sømil resultater

Vi har fra flere rimeligt pålidelige kilder fået besked om resultaterne af anstrengelserne i søndags. Det forlyder at der blev målt op til 16 m/s ude på banen, og med det in mente er det jo næsten en præstation bare at nå hele vejen rundt.

Bjarne Carlsen:

Her er lidt om sejladsen i søndags.

Kapsejladsen i Køge var KJS 30 sømil, som har eksisteret i mange år. Fra SGS deltog i år 4 både.

Sejladsen forgår med ”omvendt handicap” dvs. de langsomste både starter først, hvilket medfører, at man kender sin placering, når man går i mål. Sejladsen forgik i frisk vind 10-12 m/s og en hel del sol. Man så ikke mange spilere, rigtigt Folkebådsvejr. Folkebåden blev dog i år kun nr. 2 overalt. Overaltvinder blev en Karavel 10m med eksotiske sejl og utallige ”bøffer” til luv.

Hilsen
Int. 806 – DEN 81

Af resultatlisten fremgår det at Bjarne blev vinder af DH1 klassen. Flot!